GRĂDI VERSUS BONĂ
Autor: Psihoterapeut/Analist comportamental Beatrice Busuioc
Alegerea între grădiniță versus bonă reprezintă un subiect amplu și intens dezbătut în rândul părinților. Având în vedere faptul că nu există încă o școală a părinților, care să vină în sprijinul acestora în ceea ce privește alegerile cu privire la ceea ce poate veni în sprijinul copilului sau este în dezavantajul lui, uneori părinții aleg să ia decizii eronate. Sunt foarte puțini acei părinți care aleg să apeleze la ajutorul unui specialist în momentele dificile sau în deciziile importante cu privire la creșterea și dezvoltarea copilului. De aceea, ALEGERILE pe care părinții le fac cu privire la proprii copii au un impact semnificativ asupra dezvoltării acestora și au implicații pe termen lung asupra abilităților lor socio-emoționale, cognitive și comportamentale. Alegerea de a integra copilul într-o grădiniță, mai exact într-un mediu social controlat prezintă numeroase avantaje în comparație cu statul cu bona.
În continuare vă voi prezenta câteva dintre avantajele mersului la gradiniță în detrimentul statului cu bona:
-
1. Dezvoltarea socio-emoțională
Dezvoltarea socio-emoțională reprezintă unul dintre cele mai importante motive pentru care integrăm copiii într-un mediu social. La grădiniță, copiii au oportunitatea de a interacționa cu alți copii de vârsta lor și de a învăța abilități sociale esențiale, precum: cooperarea, comunicarea, empatia și gestionarea conflictelor. Aceste abilități reprezintă baza pentru dezvoltarea lor globală ulterioară și pentru formarea relațiilor interpersonale sănătoase în viața de adult.
Mersul la grădiniță îi expune pe copii la diversitatea de personalități, culturi și experiențe, ceea ce contribuie la dezvoltarea înțelegerii și toleranței față de ceilalți. Interacțiunile sociale din mediul social creează o bază solidă pentru dezvoltarea emoțională a copiilor, oferindu-le ocazia de a-și exprima sentimentele și de a învăța să se adapteze la diverse situații. Copiii învață toleranța, învață răbdarea, își pot pune în practică abilitățile de leader sau de buni executanți, pot învăța să facă față cu brio în fața a o multitudine de stimuli care îi pot disturba sau nu și, nu în ultimul rând, învață să generalizeze tot ceea ce învață în mediul de acasă. -
2.Dezvoltarea cognitivă și pregătirea școlară
Mersul la grădiniță oferă, de asemenea, oportunități semnificative pentru dezvoltarea cognitivă a copiilor. Programul de la grădiniță este conceput pentru a stimula dezvoltarea intelectuală a copiilor prin intermediul activităților care îi stimulează să gândească, să rezolve probleme, să găsească solutii și să învețe.
Pe lângă dezvoltarea abilităților academice, grădinița oferă un mediu de învățare structurat și intens supervizat de către educatori cu pregătire specializată. Aceste cadre didactice sunt capabile și cele mai în măsură să recunoască nevoile individuale ale fiecărui copil și să adapteze abordarea lor pentru a veni în sprijinul dezvoltarii globale a acestora. Această pregătire profesională nu poate fi întotdeauna asigurată de o bonă. -
3. Dezvoltarea autonomiei și a independenței
Un alt aspect important al mersului la grădiniță este dezvoltarea autonomiei și a independenței copiilor. În mediul social, copiii învață să-și organizeze timpul, să-și gestioneze resursele, să pună în practică ceea ce învață împreună cu părinții și să-și asume responsabilități personale. Aceste abilități sunt esențiale pentru adaptarea la cerințele școlare și pentru dezvoltarea independenței în viața de zi cu zi.
Prin contrast, statul cu o bonă poate crea uneori o dependență excesivă de adulți, o nevoie continuă de aprobare din partea unui adult, o lipsă de preluare a inițiativei, ceea ce poate încetini dezvoltarea autonomiei și a independenței copiilor. La grădiniță, copiii sunt încurajați să-și rezolve problemele singuri și să ia decizii, ceea ce contribuie la dezvoltarea încrederii în sine și a abilităților de luare a deciziilor. Mersul la grădiniță este o alegere sănătoasă din perspectiva dezvoltării copilului, oferindu-le oportunități unice de a dezvolta, menține și generaliza abilități sociale, emoționale, cognitive și comportamentale esențiale. Interacțiunea cu alți copii, educația pregătită de profesioniști și stimularea cognitivă sunt doar câteva dintre motivele care fac mersul la grădiniță o opțiune superioară în comparație cu statul cu bonă. Cu toate acestea, este important de menționat că fiecare copil este unic si special în felul său, iar părinții ar trebui să ia în considerare nevoile individuale ale copiilor lor, bazate pe valorile familiilor lor, înainte de a lua o decizie. În cele mai multe dintre cazuri, mersul la grădiniță poate oferi o bază solidă pentru dezvoltarea copiilor și pregătirea lor pentru viitorul lor educațional și social. Beatrice Busuioc este Președinte Asociația “Da, poți”, este Psihoterapeut/Analist comportamental Instagram: psihologbeatricebusuioc Cabinet individual de psihologie Busuioc Beatrice. Adresa: Bulevardul Iancu de Hunedoara nr.42
Site: www.dapoti.ro